de coach

Over de coach

de coach

Ken je die vrienden­boekjes van vroeger? Waar je klasgenootjes inschreven hoe ze je kenden, wat hun lievelingseten was en wat ze wilden worden als ze later groot waren? Het antwoord op die laatste vraag was mijn hele basisschoolperiode hetzelfde. Mijn familie probeert mij af en toe nog wijs te maken dat ik ook heb geroepen dat ik boerin wilde worden, maar al van jongs af aan wist ik precies wat ik wilde. Voor de klas staan. Met een zwierig handschrift, dat nog het meeste leek op die van de leerkracht, stond in de vriendenboekjes overal: juf.

En dat is mij nog best lastig gemaakt. Later zou ik ontdekken dat het plezier van succes vieren ook een beetje afhangt van hoeveel energie je ergens in hebt gestopt. En dat heb ik. Toen ik in groep 8 een MAVO advies kreeg, was de weg naar de PABO dan ook iets langer dan gehoopt. Maar in deze kwestie had mijn familie wél gelijk, als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb, dan stop ik niet voordat het gelukt is. De een noemt het doorzettingsvermogen, de ander noemt het koppig.

Blijven ontwikkelen

Mijn motto is altijd geweest: stilstand is achteruitgang. Jezelf blijven ontwikkelen is de sleutel tot groei. Ik voltooide de IPabo en de opleiding voor vakleerkracht gymnastiek en daarnaast volbracht ik diverse cursussen, een opleiding coachend leidinggeven en uiteindelijke slaagde ik voor de Master Special Educational Needs. Ik kreeg naast mijn baan als leerkracht ook een andere rol binnen mijn school. Ik werd gedragsspecialist en werd steeds vaker gevraagd om andere leerkrachten te begeleiden in hun uitdagingen voor de klas.

Door jarenlange ervaring heb ik goed inzicht in wat er speelt in een groep. Ik heb de overtuiging dat kinderen recht hebben op een stimulerende en blije schooltijd met een leerkracht die consequent, duidelijk, betrouwbaar en voorspelbaar is, waardoor kinderen optimaal tot leren kunnen komen. Leerkrachten die een groepsdynamiek kunnen bieden waarbij ze orde houden op een plezierige, begripvolle manier met oog voor elke individuele leerling. Door die overtuiging ben ik van mening dat het coachen van (startende) leerkrachten belangrijk is waarbij we streven naar een goede kwaliteit van onderwijs en investeren in professionalisering van leerkrachten. Het resultaat behalen dat je voor ogen hebt en je dromen in het onderwijs waar maken, ook al is het pad er naar toe hobbelig. Dát is wat ik met vijftien jaar werkervaring wil overbrengen op andere leerkrachten. Het vak van leerkracht is net zo zwaar als dat het mooi is. Een bevlogen leerkracht de tools geven om nog meer van zijn vak te houden en zijn vak beter te verstaan, dat is wat ik doe met Clcoaching.